Lyden af oldtiden

NYHEDER:

Projektet har fået tilsagn om støtte til videre aktiviteter fra ØERNES KUNSTFOND; STATENS KUNSTFOND, SPARNORD-FONDEN, AASE og JOHANNE LOUIS-HANSEN FONDEN, DANSK MUSIKERFORBUND og WILLIAM DEMANT FONDEN. STOR TAK, vi glæder os til at komme i gang! 

Hvis du som museum, skole, musikskole, naturcenter, biblioetek el. lign. skulle have lyst til en workshop, et kursus, en koncert/ lydvandring m.m., så kontakt os her: >>

Velkommen til LYDEN AF OLDTIDEN ... et tværfagligt og tværinstitutionelt pædagogisk lydprojekt.

Her finder du introduktion til de forskellige workshops og inspiration til din undervisning ... hvis du er historielærer, musiklærer, håndværk & designlærer, udeskolelærer, naturvejleder, musikskolelærer, musiker, museumsformidler....


Mere information om projektets historie og partnere >>>

FRA RÅB TIL TRUT


Læs om workshops med instrumentbygning fra oldtiden: Horn og lurer fra bronze- og jernalderen, og udforskning af spillesituationer, se videoer og fotos.

OLDTIDENS LYDSIDER

Læs om workshops med lytning, lydjagt, lydredigering og immitation af lyde, find lydfiler, videor og fotos.

FRA KØKKENMØDDING TIL ORKESTERGRAV

Læs om workshops med instrumentbygning: Fløjter og andre lydredskaber fra stenalderen, og udforskning af spillesituationer, se videoer og fotos.

UNDERVISNINGSMATERIALER

Her kan du se de undervisningsmaterialer vi har lavet. 

ANDRE AKTIVITETER

Her kan du læse om projektets kunstneriske dimension, koncerter og afledte aktiviteter.

Deltagere

Projektleder, musikantropolog og musikentreprenør  Eva Fock

Lydforsker Ingeborg Okkels

Musikere: Fløjtespiller Kiku Day

Percussionist Ying-Hsueh Chen

Nye deltagere:

Vokalist Anders Børup

Komponist Laurits Jongejan

Museum Midtjylland/Klosterlund Museum:

Arkæolog Martin Winter Olesen

Arkæolog Julie Lolk

Vesthimmerlands Museum/Stenaldercenter Ertebølle:

Museumsunderviser og naturvejleder Kim Callesen 

Arkæolog Louise Villadsen

Museet Sønderskov:

Historiker Nick Schaadt

Arkæolog Anne-Mette Jørgensen

Musikskoler:

Jesper Andersen (Holstebro Musikskole)

Søren-Christian Slyngborg (Ikast-Brande Musikskole)

Eyal Weinberger (Vejen Musikskole)

Skoler/uddannelsesinstitutioner:

Henrik Ottosen og studerende, læreruddannelsen i Jelling, UCL

Musiklærer Rasmus Pagter Conradsen og elever, Engesvang Skole

Musiklærer Jonas Østergaard Pedersen og elever, Ranum Efterskole

Elever og lærere fra Højmarkskolen, Holsted

Musiklærer Rasmus Pagter Conradsen og elever, Engesvang Skole

Musiklærer Lisbeth Feiberg og elever, Engesvang Skole

Andre deltagere:

Kongskilde Naturcenter v. Kirsten Blicker Friis

Andre som kiggede forbi og delte deres erfaringer:

Margrete Hedegaard Rasmussen, UC-Syd, Lærerudddannelsen i Esbjerg

Stella Ørn, Vejen Musikskole

Britt Tiemensma, Global Education Department, Tsuru University, Japan.

Marie Brinch og Rasmus Thorup Kildegaard fra Museum Lolland-Falster

Komponist Peter Bruun

Hvem gjorde det muligt?


Tak til...

Den Jyske Kunstfond

Statens Kunstfond, Huskunstnerordningen

Friluftsrådet

VILLUM FONDENs opslag Dagslys og frisk luft 2021


Desuden tak til 

Plastmo, Plast-Line, Wavin o m a. for materialer til de selvbyggede horn. Og tak til jægere for knogler.

Reaktioner

Musikskolelærer:

I really like the part which we had to 'compose' different kind of signals and music for different purpose. I could also see how the kids had to think it through and figure it out - and they did with great success. As a musician and a music teacher it was amazing to see how long we came with music making.


Skolelærer, 8. klasse:

Projekt ”lyden af jernalderen” har givet en nærværende og historisk stærk oplevelse af at være samskabende med fortidens stemmer. Muligheden for at agere og være fortiden i noget så håndgribeligt som lyde har styrket oplevelsen af de historiske tråde til nutiden. Musik er et universelt sprog – også når det er skabt af lyde fra jernalderen.


Skolelærer, 5. klasse:

At tænke den historiske tidslinje anderledes, i stedet for de kendte kanonpunkter bruges de musikalske instrumenter som nedslag. Det var interessant, og med noget mere konkret fokus på historien bag instrumenterne i tidsperioderne, kunne det blive rigtig spændende.


Lydforsker: Jeg synes det var utroligt spændende at være med til at udvikle Lyden af oldtiden-projektet, da det gav mig mulighed for at forbinde hverdagens konkrete soundscape-oplevelse - 'hvordan lyder der lige her, lige nu? Og hvorfor?' - med en parallel øvelse i en anden historisk tid og kontekst - 'hvordan tror vi der lød lige her, dengang? Og hvorfor?'. Museerne skabte den perfekte ramme for at (gen)skabe en anden tid gennem lyd og musik, med deres højt kvalificerede viden om tid, kultur og hverdagens gøremål. Materialerne var nogle andre, ressourcerne nogle andre, hverdagens gøremål nogle andre (jagt, fiskeri, madlavning, garvning af skind osv.) og dermed var det lydlige univers også et helt andet. Alt det tilsammen, skabte en helt anderledes målrettet lydworkshop, hvor oldtiden som inspirerende 'benspænd', åbnede en portal ind til en forholdsvis ukendt historisk tid, hvor vi var og levede under hele workshoppen med lyden i hænderne og ørerne på stilke.


Musiker: Som fløjtespiller har "Lyden af Oldtiden" udvidet min horisont mht materialer og fløjteteknikker og formidling. Kan man få børn og unge til at leve sig ind i oldtiden, det at være menneske i så fjern en tid gennem lyd? Det viste sig, at det kunne man. Vi fik indsigt i en levevis, hvor man var en del af omgivelserne, levede med og af dem og deltog aktivt i lyduniverset uden af overdøve - en balance, vi kan lære noget ad. 


Museumsformidlere:

Det var hele ideen om, at der selvfølgelig også var lyd i oldtiden, men at vi ikke har den fjerneste anelse om, hvordan den egentlig var. Der er få eksempler på bevarede instrumenter, men vi ved ikke i hvilke sammenhænge de er blevet brugt, og de har naturligvis ikke udgjort HELE oldtiden lydkulisse. Den eksperimenterende tilgang til, hvordan lyden KUNNE have været, var givende.


Læreruddannelse: 

Stenalderen som fagligt stof, der efterlader nutiden med mange spørgsmål, hvorefter nogle bliver undersøgt og indkredset ved hjælp af konkrete  materialer, der kan knyttes til perioden. Her var aktiviteter og indhold knyttet sammen på en oplysende måde.

At historieskrivning er en konstruktion ud fra nogle bestemte antagelser blev meget tydeligt. Dette er en pointe, som kan være abstrakt for eleverne, men dejlig konkret her.


Jeg oplever, at det giver noget at flytte sig ud af skolen og ud i en oldtidspark, Sønderskov slot eller lignende og møde de folk, som kan fortælle historier fra den tid – og samtidig arbejde med opgaver on location. 

... At vi spidser ørerne – standser op og lytter og sanser samt er opmærksom på de materialer, der naturligt er blevet anvendt til at forme konkrete instrumenter som med tiden er blevet standardiserede og teknologisk udviklet.