FRA KØKKENMØDDING TIL ORKESTERGRAV

Hvordan lød oldtiden?

Hvilke instrumenter og lydredsskaber havde man i stenalderen?

Hvad blev de lavet af?

Hvad ved vi og hvad tror vi?


Stenalderens instrumenter er fortællingen om menneskelig innovation – om at bruge alle materialer. Håndarbejdet er en skøn måde at fordybe sig, glemme tiden og sig selv. I sammenspillet imiterer vi naturens lyde, så der skal lyttes. I fællesskab laver vi vores eget lille ritual om noget som optager eleverne.


Sammen lytter vi vores vej ind i historien – vi skaber stenalder-ens instrumenter, fløjter, rasler og brummere af naturens materialer: Knogler, muslingeskaller, sten, træ m.m., og får jorden til at ryste med trut i dyrehorn.


PRAKTISKE DETALJER


Klassetrin: Workshoppen er oplagt på 4.-5. klassetrin, men den kan også laves til ældre elever. Den egner sig også rigtig godt til specialklasser.

Timefordeling: Besøget arrangeres som halvdagsforløb på to moduler (3 klokketimer).

Tidspunkt: Kontakt mig, så finder vi et egnet tidspunkt. Frem til sommerferien er forløbet gratis på kommunale skoler i København.

Ramme: Jeg leverer indhold, men forventer at skolens lærer/lærere er med i timerne. 

Materialer: Jeg medbringer materialer. Hvis skolen ønsker at beholde de instrumenter eleverne laver, kan der blive tale om en merbetaling i særlige tilfælde.

Fag: Jeg samarbejder gerne med både musik-, håndværk & design-, historie- og udeskolelærerne, så erfaringerne forankres på skolen og fagene. Ingen tvivl: Musik er omdrejningspunktet, de øvrige fag kan spille en større eller mindre rolle.

Sted:  Forløbet kan gennemføres på skolens udeområde eller et naturområde i nærheden. 

Kontakt mig, hvis du vil høre om mulighederne for et besøg på jeres skole: mail@earswideopen.dk

IMG_0996
IMG_1038
IMG_5894
IMG_1023-kopi
image00020
xsnitter_1030733-kopi
hornIMG_2991
xhorn_1030763
xbrummer_1030725
_1030147-kopi
værktøj_1060323x
xpanfløjte_1030720
xlithofon_1030730
xrasle_1030573-kopi
xrasler_1030739
IMG_4823
lithofonIMG_3027
IMG_9602
image00011 2
IMG_0345
IMG_1007
DSC_4024
IMG_6005
IMG_6028
lyden-af-oldtiden-thy-2023-20
IMG_1003
IMG_1295
IMG_1015

FORSLAG TIL FÆLLES MÅL:

Selvom forløbet virker utraditionelt kan det opfylde mange af de gængse fagmål:


Musik efter 4. klassetrin

  • kendskab til musikinstrumenters lyddannelse.
  • samtale om musikkens funktion.
  • deltage opmærksomt og med bevidsthed om egen rolle i fælles musikalsk udfoldelse.
  • anvende musikinstrumenter fra forskellige instrumentgrupper i enkle sammenspilsarrangementer
  • anvende krop, stemme, musikinstrumenter og andre klangkilder i skabende musikalsk arbejde
  • arrangere, improvisere, skabe sammen med andre.

Håndværk & design 3-6. klasse

  • værktøjskendskab.
  • bruge instruktioner og arbejdsbeskrivelser.
  • forarbejde materialer
  • ideafprøve materialer og teknikker i konkrete sammenhænge.
  • fremstille produkter efter oplæg
  • fortælle om eget produkt, præsentere produkter og evaluere produkt.

    Historie efter 4. klassetrin

    • bruge historiske spor i lokalområdet til at fortælle om fortiden.
    • opnå viden om historie gennem brug af historiske scenarier.
    • sammenligne tidlige tider med eget liv.
    • beskrive ændringer i livsgrundlag og produktion.
    • bruge kanon-punkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse.

    REFLEKSIONSSPØRGSMÅL

    Her er nogle eksempler på overvejelser som forløbet kan inspirere til:


    • Musik er produkt af de materialer vi har til rådighed....  Hvilke materialer har vi haft til rådighed i Danmark i stenalderen? Hvilke instrumenter lavede vi dengang? Og hvordan har de mon lydt?
    • Kan vi hente inspiration fra instrumenter fra andre dele af verden?
    • Hvad kan vi bruge som erstatning for materialer vi ikke har?
    • Kan vi med innovation og kreativitet udvikle vores egne instrumenter af moderne materialer?
    • I musik er vi inspireret af de lyde vi omgiver os med. Hvordan lyder der, der hvor vi er? Hvad kan det bruges til? Vi vil lytte til naturen og der hvor vi er, og skabe vores egen musik .
    • Vi skaber lydkilder og musik til de steder vi er, inde og ude, stort og småt, i vind eller regn, til forskellige funktioner og budskaber.
    • Lyd er resultatet af fysikkens spilleregler. Det kan iagttages, forstås, afprøves og udforskes gennem praksisopgaver.

      HVEM ER JEG?

      EVA FOCK - indehaver af firmaet Ears Wide Open - musikantropolog og meritlærer i håndværk & design, billedkunst og musik. Jeg arbejder som projektudvikler på grundskoler, gymnasier m.m.m., og har lavet undervisningsmaterialer og formidlet musik med udsyn gennem en årrække. De seneste år har instrumentbygnings-projekter fyldt meget, i Danmark, men også i udlandet (Egypten, Grønland, Færøerne og Island). Jeg er meget optaget af flerfagligheden omkring musikfaget.