

Hvordan lød oldtiden?
Hvilke instrumenter og lydredsskaber havde man i stenalderen?
Hvad blev de lavet af?
Hvad ved vi og hvad tror vi?
Stenalderens instrumenter er fortællingen om menneskelig innovation – om at bruge alle materialer. Håndarbejdet er en skøn måde at fordybe sig, glemme tiden og sig selv. I sammenspillet imiterer vi naturens lyde, så der skal lyttes. I fællesskab laver vi vores eget lille ritual om noget som optager eleverne.
Sammen lytter vi vores vej ind i historien – vi skaber stenalder-ens instrumenter, fløjter, rasler og brummere af naturens materialer: Knogler, muslingeskaller, sten, træ m.m., og får jorden til at ryste med trut i dyrehorn.
Klassetrin: Workshoppen er oplagt på 4.-5. klassetrin, men den kan også laves til ældre elever. Den egner sig også rigtig godt til specialklasser. Se lærerudtalelse nedenfor.
Timefordeling: Besøget arrangeres som halvdagsforløb på to moduler (3 klokketimer).
Tidspunkt: Kontakt mig, så finder vi et egnet tidspunkt. Forløbet gratis på kommunale skoler i København.
Ramme: Jeg leverer indhold, men forventer at skolens lærer/lærere er med i timerne.
Materialer: Jeg medbringer materialer. Hvis skolen ønsker at beholde de instrumenter eleverne laver, kan der blive tale om en merbetaling i særlige tilfælde.
Fag: Jeg samarbejder gerne med både musik-, håndværk & design-, historie-, kristendoms- og udeskolelærerne, så erfaringerne forankres på skolen og fagene. Ingen tvivl: Musik er omdrejningspunktet, de øvrige fag kan spille en større eller mindre rolle.
Sted: Forløbet kan gennemføres på skolens udeområde eller et naturområde i nærheden.
Kontakt mig, hvis du vil høre om mulighederne for et besøg på jeres skole: mail@earswideopen.dk
Forløbet egner sig også til specialklasser, hvor jeg kan tilpasse aktiviteterne efter de lokale behov og ressourcer.
”Forløbet har den styrke at inddrage de praktisk musiske kompetencer og sanser i elevernes verden. Vi ser sjældent forløb, hvor fantasien og kreativiteten får frit løb, hvilket vi som personale og elever ser, giver en masse selvværd og selvtillid.
Selvtillid fordi de får produceret noget og her kom alle eleverne hjem med genstande som de satte pris på. Selvværd fordi de fik følelsen af at være med i et fælles tredje, at være en del af noget, som ikke bare er en selv. Ritualerne bidrog i allerhøjeste grad til glæde, tilfredsstillelse og en tro på noget større end os selv.” (Frejaskolen, en specialskole i København)
Selvom forløbet virker utraditionelt, kan det opfylde mange af de gængse fagmål:
Musik efter 4. klassetrin
Håndværk & design 3-6. klasse
Historie efter 4. klassetrin
REFLEKSIONSSPØRGSMÅL
Her er nogle eksempler på overvejelser som forløbet kan inspirere til:

EVA FOCK - indehaver af firmaet Ears Wide Open - musikantropolog og meritlærer i håndværk & design, billedkunst og musik. Jeg arbejder som projektudvikler på grundskoler, gymnasier m.m.m., og har lavet undervisningsmaterialer og formidlet musik med udsyn gennem en årrække. De seneste år har instrumentbygnings-projekter fyldt meget, i Danmark, men også i udlandet (Egypten, Grønland, Færøerne og Island). Jeg er meget optaget af flerfagligheden omkring musikfaget.
Ears Wide Open - CVR-nr. 32790690 Kontakt: Eva Fock email: mail@earswideopen.dk Tlf. +45 21783925