INDHOLD:
B) Billedsamtale - egne billeder >
C) Billedsamtale - kulturens billeder >
INDLEDNING:
Forløbet er planlagt til 4-6. klasse, men kan også bruges på andre klassetrin. Det kan gennemføres som et rent billedkunst-forløb eller i samarbejde med musikfaget.
Forløbet kan gennemføres i et enkelt modul, men længere tid vil muliggøre mere faglig fordybelse. Tilsidst kommer nogle forslag til ideer til opgaver og emner som kan ligge i forlængelse af forløbet.
Mål:
At eleverne får udviklet et begrebsapperat til samtaler om non-figurativ kunst, redskaber til at kigge på forskellige billedtyper og udtryk.
At eleverne bevidstgøres om mønstre som en del af deres hverdag.
At eleverne får erfaring med at tegne nonfigurativt, med brug af forskellige materialer.
At eleverne møder kunstneriske udtryk fra forskellige dele af verden og forskellige historiske perioder.
At eleverne oplever og erfarer potentialerne ved en multimodal tilgang.
Idé:
Ideen til forløbet har flere afsæt:
1) Vi bliver påvirket af den musik vi lytter til, i det hele taget og i billedkunst. Så hvorfor ikke bruge denne påvirkningskraft til noget interessant også i billedkunst?
2) Op gennem historien og over hele verden har kunstnere udviklet sig i en fælles dynamisk udveksling. Malere og musikere har kendt hinanden, været en del af det samme miljø, påvirket hinanden, måske endda arbejdet på tværs. Så lad os stille skarpt og se på non-figurativ billedkunst og musik fra samme tid og sted. Kan de to udtryksformer understøtte en fælles samtale?
3) Musik og billedkunst har et stort fagsprog fælles. Vi taler alle om rytme og puls, tempo og tæthed, komposition, forgrund og baggrund, motiver og ornamenter .... listen er meget længere. Så måske det kan hjælpe nogle elever i gang med deres analyser og billedsamtaler, hvis de lytter og kigger samtidig, og dermed nemmere kan hente indtryk og begreber fra begge verdener.
4) Det kan være svært at indtænke kulturel mangfoldighed og fjerne egne i undervisningen på en ligeværdig måde. I forløbet her er alle lige, og vi bruger de samme analysebegreber til alle eksempler, nær og fjern, gammel og nutidig.
5) Vi fokuserer på nonfigurative billeder fordi det giver mulighed for at fokusere på et præcist fagsprog til fordel for samtaler om følelser og handling.
Praktiske overvejelser:
Papir:
Til opgave A: 5 stk. A-papir pr. elev.
Hvis I arbejder videre med at eleverne tegner til musikken, eller de arbejder videre med deres mønstre, kan det være en god idé at skære kvadratiske, runde og trekantede stykker til, så eleverne bliver inspireret af andre flader end det dominerende A4-format. Det kan gøre det sjovere bagefter at sætte mønstrene sammen til suiter eller andet.
I kan også farvet papir som kan bruges til enten mønsterklip eller i stykker.
Skrivetøj:
Til opgave A:Tusch eller farveblyant i de 5 farver.
Til senere opgaver: Her kan det være en god idé at lade eleverne veksle mellem langt flere muligheder: Kraftig blyant, flydende tusch, papirklip m.m.
Til læreren:
INTRO TIL ELEVERNE:
Til læreren:
Til læreren:
Lad eleverne sætte sig to og to. De skal sammen se om der er noget der er fælles for tegningerne med den samme farve. Og de skal finde ét begreb som beskriver de to tegninger. Når de er færdige med én farve, går de videre til den næste.
Nu skal eleverne skrive deres ord på post-it, og hænge dem og tegningerne op på væggen - eller lægge dem på gulvet eller jorden.
Med afsæt i elevernes ord tales deres iagttagelsaer og beskrivelser ind i en mere fagkorrekt terminologi. Herved oplever de at deres egne iagttagelser har værdi.
Fagbegreberne hentes i et non-figurativt fagsprog. Samtalen kan f.eks. handle om:
Men også...
Her er ikke noget korrekt facit og samtalen skal ikke være en kvalitetsvurdering i forhold til tegneteknik eller genkendelighed.
ELEVOPGAVE:
Til læreren:
Nu er det tid til at tage et andet greb på emnet. På videoerne er musikken blevet kombineret med billeder fra samme tid og sted, som eleverne nu skal kigge på og tale om.
Der er:
Lav fuld skærm mens musikken spiller, så I kan se billederne. Tryk escape bagefter, så lukker den igen.
Spørg eleverne hvordan de vil beskrive billederne, ét ad gangen. Tag jer god tid og brug begreberne fra opgave A. Tal f.eks. om komposition på flade, retning, tempo og rytme. Om fylde – om det er kraftigt eller spinkelt. Om linjer, former, mønstre. Om gentagelser og variationer. mmm.....
ELEVOPGAVE:
Amerikansk minimalisme, 1960'erne
Billede: Sol Lewitt: 'Linjer, farver og deres kombinationer'
Musik: Philip Glass: 'Rubric'
Safavide dynastiet i Persien (Iran),1600-tallet
Billede: Mosaik fra Eman-moskeen i Isfahan, Iran
Musik: Klassisk persisk musik: 'Dastgah Mahour'
Italiensk barok/galant stil, 1700-tallet
Billede: Knipling fra Venedig
Musik: Dominico Scarlatti: 'Sonata i A-dur'
Bakuba fra Zaire, 17-1800-tallet
Billede: Bakuba-tekstil fra det nordlige Zaire
Musik: Mompele - hoforkester
Kinesisk Mingdynasti fra 15-1600-tallet
Billede: Tuschtegning af Xu Wei: 'Bambus'
Musik: Qin-stykke: 'Vilde gæs lander på en sandbanke'
ELEVOPSAMLING:
Hvordan har det været at løse opgaverne? - Hvorfor?
Hvad har været sjovest? - Hvorfor?
FORSLAG TIL VIDERE ARBEJDE:
1) Udvikling af tegningerne
Efter at eleverne nu har set billederne, får de en ny mulighed fror at tegne til musikken. Lad dem tegne på papirstykker af forskellig form og størrelse.
Overvej at bruge forskellige tegneredskaber og udtryk: Flydende tusch, papirklip, udskårne mønstre m.m.
Eller...
Lad eleverne vælge ét af deres egne skitser fra opgave A. Lad dem arbejde videre med ideerne derfra. De kan også låne ideer fra hinanden...
Lad dem tegne på papirstykker af forskellig form og størrelse. Igen...overvej at bruge forskellige tegneredskaber og udtryk: Flydende tusch, papirklip, udskårne mønstre m.m.
2) Suiter
Nu skal ideerne sættes sammen til friser. denne del kan kombineres med at de ser eksempler på friser fra forskellige dele af verden. Tal f.eks. om de forskellige deles kvaliteter og egenskaber, om kontraster og symmetrier.
AFSLUTNING:
Udstilling
Eleverne udvælger de værker som skal udstilles. Her er plads til en billedsamtale om valg.
Billederne ophænges - overvej om det skal være i en gang, et klasselokale eller et andet sted på skolen.
I forbindelse med ferniseringen præsenterer eleverne deres billeder - enten med små billedtekster eller mundtligt.
Ears Wide Open - CVR-nr. 32790690 Kontakt: Eva Fock email: mail@earswideopen.dk Tlf. +45 21783925