WORKSHOPS


Ears Wide Open-workshops og -undervisningsforløb kombinerer praktiske aktiviteter med refleksion og læring. De har altid et globalt perspektiv, men lokal relevans. 


Her er mulighed for at udforske, eksperimentere, afsøge vidensfelter, være kreativ og fordybe sig.


Jeg tilpasser aktiviteterner til netop dine behov og inviterer gerne andre fagfolk med ind, hvis der er brug for det. Udsyn giver indsigt.


Jeg kan tilbyde Åben Skole-forløb som er tilpasset forskellige fagkombinationer med musik som omdrejningspunktet.

WORKSHOPS

Ears Wide Open tilbyder workshops til skoleklasser, gymnasieklasser, musikskoler, naturskoler, efterskoler, højskoler og biblioteker.... Workshops hvor et globalt udsyn er en vigtig drivkraft for innovation, kreativitet og musikalsk nyserrighed.


Musikskolens lærere kan bidrage med viden om deres instrumenter, om hvordan instrumenterne virker, hvad de bruges til og hvilken musik man kan spille på dem. De ved også noget om musikhistorie, klang, musiks betydning, om at stå foran et publikum og om at udtrykke netop DEN følelse. 


På naturskoler og kulturhistoriske museer kan instrumentideerne spille sammen med bredere fortællinger om natur og historie. 


Musikfaget står i centrum, men musik bringes samtidig i fagligt sammenspil med fag som fysik, matematik, håndværk & design, geografi, dansk, billedkunst og udeskole. Hvorfor ikke bruge de andre timer til at vække elevernes forståelse for musik...samtidig med at de lærer det de skal i de andre fag? - Jeg kalder det 'Gør hvert fag til et musikfag'! ... Det er en win-win-situation.


Mange af workshoppene tager afsæt i instrumentbygning. Men alle handler de om at skærpe elevernes lyttebevidsthed, om at forstå hvad musik er og hvordan vi taler om lyd og musik. De handler også om kendskab til musikinstrumenter, instrumenterne historie og spilleteknikker. De handler om at spille sammen, have ejerskab til musikkens klang, og om at arbejde med musik udendørs. Og så handler de om at skabe, undersøge, udforske og afprøve.


Hvis eleverne selv skaber musikken, bruger jeg gerne grafisk notation til at fastholde ideerne og somrame for elevernes værk. Kompositionerne kan være skabt til en særlig funktion eller et sted. På den måde er der mulighed for at skabe nyt men samtidig trække på referencer fra hvirdan vi bruger musik mere generelt. 

Læs reaktioner fra elever og lærere her.

Lad os flytte musikundervisningen ud ... ud i skoven, ud til stranden, ud i parken, ud i skolegården....UD.


Derude bygger vi musikinstrumenter, af naturens materialer eller af overskudsmaterialer fra virksomheder i nærheden. Vi taler om instrumenternes konstruktion, om fysikken bag lyden og om musikkens funktion. Vi spiller på instrumenterne og udforsker deres muligheder i uderummet.

Hvilke musikinstrumenter havde vi ... i Danmark og i vores nabolande i stenalderen? Og hvilke instrumenter har man haft helt andre steder i verden i deres stenalder, eller i tider hvor mennesker levede tæt på naturen?


Musikinstrumenter er resultatet af menneskelig innovation, til alle tider, alle steder i verden. Vi har brugt de materialer vi havde til vores rådighed. Og dengang var det især knogler, skind, træ, sten og planter. 


Inspireret af fund fra forskellige steder, prøver vi at lave instrumenterne og spille på dem. Vi taler om materialer dengang og nu, her og der.

Skrot og skrald ... på genbrugspladser eller fra lokale virksomheder. Der er masser af ressourcer vi kan omsætte til musikinstrumenter, det handler bare om at finde på. 


Vi bygger instrumenter inspireret af instrumenter fra den ganske verden og fra elevernes egen opfindsomhed. Undervejs udforsker vi instrumenternes musikalske kvaliteter og muligheder.

Vi bygger og udforsker musikinstrumenter ud fra overvejelser om hvorfor de lyder, som de lyder. Og hvad der skal til for at ændre lyden.


Vi bygger strengeinstrumenter, blæse-instrumenter, slagtøj ... inspireret af instrumenter fra den ganske verden. Og vi udforsker instrumenternes musikalske kvaliteter og muligheder.

Alle steder på kloden har vio lavet trommer, men de har meget forskellig form, er lavet af meget forskellige materialer, spilles med meget forskellige teknikker og bruges til meget forskelligt. Vi dykker ned i disse forskelle, taler om hvorfor og hvad det betyder. Og vi prøver at bygge nogle forskelle modeller, og skaber vores een musik til forskellige situationer.

Hor stor en tromme kan vi lave? Hvor lange strenge kan vi arbejde med? Hvor stor kan vi lave klangkassen?


Sammen udforsker vi instrumenttyper, hvor store vi kan lave dem...om vi kan bruge rummet eller bygningen som hjælp.



Overalt på kloden og gennem alle tider har mennesket lavet mønstre. Meget forskellige mønstre. 


Vi udforsker mønstre i musik og billedkunst, med eksempler hentet fra hele verden og forskellige historiske perioder. Vi hører linjerne, ser pauserne, mærker tiden og skaber vores egne lyd-billeder.


Alt har en lyd....en smuk lyd, en spændende, overraskende, skræmmende, grim, fortabt, glad lyd.
Nogle mennesker sanser verden ved at udforske dens lyde, selv kan jeg ikke ikke lade være med at undersøge lyden på ting jeg møder på min vej. Det er en extra dimension på tilværelsen, og den dimension vil jeg gerne smitte eleverne med.

Sammen og hver for sig bygger vi et lydværk...hver sin papkasse, sammen om en lydvæg. Med brug af hverdagsting, skrald eller genbrug.

Reaktioner

Lærer om forløbet Lyden af oldtiden:

"Jeg ville aldrig have overvejet at gå så langt tilbage i tiden. Og heller ikke "selv" skabt instrumenter der krævede så meget arbejde. Det vil jeg turde nu."

"Eva er en virkelig dygtig formidler og formår at vække elevernes interesse for et emne de færreste kender ret meget til."

"Lige nu ifbm covid-19, passede forløbet særdeles godt, da vi ikke har mulighed for at spille/synge indendøre."


Elever om forløbet Lyden af oldtiden:

"Jeg troede det ville være mere normale instrumenter, hvilket ville have været kedeligt. Men det var det jo ikke."

"Tænk at man bare sådan kan bygge sig et instrument af almindelige ting, så kan jeg jo bare lave et, hvis jeg lige får lyst til at spille!"


Lærer om forløbet Musik-fysik:

”Mange tak for et fedt forløb, jeg er blevet meget klogere på musikfaget som innovativt fag, og på hvordan musikfaget kan indgå i andre fag, hvis blot man tør at være i en smule kaos.”


Lærer til forløbet Ud med musikken:

"Jeg troede simpelthen ikke det kunne lade sig gøre at lave de her instrumenter i naturen. Jeg tænkte nok, ligesom eleverne…’der er nok nogle ’rigtige instrumenter’’. Men at det rent faktisk kunne finde ud af at producere nogle instrumenter, det synes jeg var fantastisk. Og det der med at tage det ud i naturen…’nu skal vi grave et hul!’…’undskyld, skal vi ikke lave musik?’…det synes jeg simpelthen var sådan en fin kombi. At lave det på den måde. Det var imponerende."

Ears Wide Open - CVR-nr. 32790690         Kontakt: Eva Fock email: mail@earswideopen.dk    Tlf. +45 21783925