EXTRA 47 / Kameramanden i centrum

Kameramanden i centrum


Først blev brudeparret afbilledet på malerier, så kom fotografiet. Nu bliver ikke kun parret men hele festen dokumenteret på video. Et rigtigt bryllup betragtes i visse miljøer i dag først som rigtigt, når videoen fra festen er blevet set indtil flere gange. Det har givet kameramanden (nogle gange -kvinden, især i festes kvinde-rum) en mere fremtrædende rolle. Der findes mange beskrivelser af, hvordan ritualer skal gentages hvis kameramanden har mistet et højdepunkt. På den måde risikerer ritualet at blive gentaget både når det genindspilles (hvis der har været fejl) og når det afspilles på videoen hjemme. Hvad er der så tilbage af 'ritualet' - som det helt særlige og unikke øjeblik?

Kameramanden bliver desuden en autoritet på begivenheden, på rækkefølge og på positioner. Men nu handler positionerne (opstillingen) ikke længere om betydning (hierarkier og fortælling), men om hvad der egner sig for filmoptagelsen. På den måde underlægges ritualet nye hensyn. Det sker ligefrem at kameramanden indsætter begivenheder der ikke er tradition for i det pågældende lokalområde, fordi han/hun synes at det er særlig visuelt interessant. På den måde griber kameramanden ind i selve ritualets opbygning.

Gæsterne har traditionelt været til stede ved et bryllup for at bevidne ritualet, men p.g.a kameramændene kan gæsterne nogle gange slet ikke se ritualet, da de står i vejen.

Kameramændene ved et pakistansk bryllup

© Rushy Rashid Højbjerg)

Janaki Abraham, en indisk antropolog beskriver hvordan selve teknologien kan blive styrende for begivenhederne ved indiske bryllupper. Videobånd varer 2-3 timer, så selvom ritualer nogle gange kun varer 5 minutter skal tiden bruges. Det betyder at der filmes både før og efter, med andet tøj, et andet sted osv. Det kan også ske at f.eks. gommens og brudens tur til templet dagen før brylluppet, et besøg uden tilknytning til ritualet, bliver filmet for at fylde tiden. Men fordi turen optræder på bryllupsfilm ophøjes den en del af ritualet. For at fylde tiden tilføjes der også klip fra alle mulige steder. Ligesom i bollywood-film er alpeklip og europæiske byer populære, også selvom parret aldrig har været der og ikke har planer om at tage derhen. Der tilføjes 'special effects' i stor stil, bl.a. kærlighedssymboler. Bryllupsfilm bliver en særlig genre.

Hele forløbet dubbes med pop (bl.a. familiens favoritsange) tilpasset situationen, alt fra 'light' over mere religiøst til bollywood-sange lægges ind over begivenheden. Kun på selve ritualet høres reallyd.
Se opgaver om kameramandens rolle>>