EXTRA 36 / Dansk bryllupsmusik

Dansk bryllupsmusik


Vi tænker måske ikke så meget på musikkens centrale betydning i forbindelse med et dansk bryllup, men den er der som regel, og opfattes som uundværlig af mange på helt bestemte tidspunkter: typisk lige op til og lige efter selve det rituelle højdepunkt (vielsen) samt senere på aftenen når pagten skal bekræftes (ved brudevals og festdans). Desuden er der ofte musik til spisningen og/eller til den reception som måske holdes. Konkret tænker de fleste nok på følgende musikstykker:


  • De to brudemarcher: Felix Mendelssohn-Bartholdys skuespilmusik til Shakespeares 'En Skærsommernatsdrøm' (1843) og 'Brudekoret' fra Richard Wagners opera 'Lohengrin' (1846-48), hvor det anvendes når parret går fra vielsesceremonien til brudekammeret.
  • Salmen 'Det er så yndigt at følges ad' med tekst af N.F.S. Grundtvig og melodi af C.E.F. Weyse (1833) blev oprindelig skrevet til et sølvbryllup, men bruges ofte til fællessang i kirken.
  • Siden Dronning Margrethes bryllup er Jean Marie Widors 'Toccata' (1887), blevet populær som udgangsmusik.
  • Niels W. Gades Brudevals fra Bournonvilles ballet 'Et Folkesang' (1854).