Workshops

WORKSHOPS


Ears Wide Open-workshops og -undervisningsforløb kombinerer praktiske aktiviteter med refleksion og læring. De har altid et globalt perspektiv, men lokal relevans. 


Her er mulighed for at udforske, eksperimentere, afsøge vidensfelter, være kreativ og fordybe sig.


Jeg tilpasser aktiviteterner til netop dine behov og inviterer gerne andre fagfolk med ind, hvis der er brug for det. Udsyn giver indsigt.

INSTRUMENT-BYGNING


Eleverne arbejder innovativt og kreativt OG lærer noget om musik, fysik, matematik, håndværk & design, geografi, dansk og billedkunst.

Jeg bruger instrumenter, lydinstallationer  og erfaringer fra hele verden som min inspiration, når jeg og eleverne udforsker strenge-, blæse- og slagtøjsinstrumenter.

Se billeder fra de forskelige workshops her

Se video fra workshop i Cairo (Ears Wide Open)

Se video fra 'Ears On-projektet'

Se video fra forberedelserne til Science-messen i 2018 med Lars Kynde.

Se video fra Nordatlantisk Musikstafet.

Se video med hjemmebyggede keramikinstrumenter.


HAR DU LYST TIL AT PRØVE? Her kan du læse mere om mit ÅBEN SKOLE-forløb 'Ind i lyden - bag om musikken' i Københavns Kommune for skoleåret 2019-2020, i samarbejde med komponist Lars Kynde.

LYT MED ØJNENE

SE MED ØRERNE


Vi udforsker mønstre i musik og billedkunst, med eksempler hentet fra hele verden og forskellige historiske perioder. Vi hører linjerne, ser pauserne, mærker tiden og skaber vores egne lyd-billeder.

Se video fra Cairo


UD MED MUSIKKEN


Natur og kultur har altid præget hinanden. I workshoppen her udforsker vi en række forskellige perspektiver på natur, lyd og musik:

Lyd er resultatet af fysikkens spilleregler. Det kan iagttages, forstås, afprøves og udforskes gennem praksisopgaver.

Musik er produkt af de materialer vi har tilrådighed....  Hvordan lyder vores naturmaterialer? Hvad kan vi bruge som erstatning for materialer vi ikke har?

I musik reagerer vi på de lyde vi omgiver os med. Derfor lyder musik fra forskellige egne meget forskelligt. Vi vil lytte til naturen og skabe vores egen musik .

Vi skaber lydkilder og musik til de steder vi er, inde og ude, stort og småt, i vind eller regn, til forskellige funktioner og budskaber.


Udeskoleworkshops kan have fokus på en historisk periode som stenalderen.

Eller der kan fokuseres på hvordan kulturer over hele verden bygger fantastiske instrumenter i naturen.

Se video fra en workshop for udeskolenetværket - på Næsbycenteret i 2015.

Se video om hjemmebyggede benfløjter.

Se video om hvordan strandsten kan bruges som muysikinstrument: En dansk lithofon.


HAR DU LYST TIL AT PRØVE? Her kan du læse mere om mit ÅBEN SKOLE-forløb 'Ud med musikken' i Københavns Kommune for skoleåret 2019-2020, i samarbejde med komponist Lars Kynde.

STENALDERINSTRUMENTER:

Lithofon, naturhorn, mundbue, rammetromme, benfløjter og rør.

MÅLGRUPPER

TIL SKOLER


Ears Wide Open tilbyder workshops til skoleklasser og hele klassetrin, hvor musikfaget bringes i fagligt sammenspil med fag som fysik, matematik, håndværk & design, geografi, dansk, billedkunst og  udeskole.


Hvorfor ikke bruge de andre timer til at vække elevernes forståelse for musik...samtidig med at de lærer det de skal i de andre fag? - Det er jo en win-win.


Fordi musik alle steder i verden handler om at give mening til vores liv, besvare de samme små og store spørgsmål, har Ears Wide Open-workshops et globalt udsyn.


Viden kombineres med innovation, kreativitet og musikalsk væren.


Klassens sociale samvær udfordres og udvikles ved at se på hvordan vi spiller sammen rundt omkring i verden - roller, ledelse og kommunikation.


Kønsroller udfordres gennem ukendt musik fra andre dele af verden, fordi eleverne ikke kender rollerne.


Til grundskoler, efterskoler, gymnasier og højskoler.

TIL MUSIKSKOLER


Musikskolens lærere ved en masse om deres instrumenter, om hvordan instrumenterne virker, hvad de bruges til og hvilken musik man kan spille på dem. De ved også noget om musikhistorie, klang, musiks betydning, om at stå foran et publikum og om at udtrykke netop DEN følelse.


Musikskolens lærere kan bidrage i skolen med spændende erfaringer og viden til instrument-bygning. De kan indgå i musikhistoriske forløb som rækker ud over Danmarks grænser. De kan være med til at udforske sammenspillet og samspillet på skolen. De kan kvalificere både lytning og kompostion når der stilles skarpt på forbindelser mellem musik og billedkunst.


Til musikskoler, billedskoler kulturskoler og Åben Skole


TIL BIBLIOTEKER OG MUSEER


Hvad med at levendegøre bøger og genstande gennem workshops hvor man bygger og skærper sanserne?


Det kan være en workshop på biblioteket i instrument- eller trommebygning i forlængelse af en koncert.


Kunstmuseet kan få gæsterne til at  lytte med øjnene, se med ørerne og selv tegne og komponere.


På det kulturhistoriske museum kan publikum udforske musikinstrumenter som en del af materiel kultur, ved at undersøge samlingen og bygge sine egne instrumenter. Hvilke instrumenter spillede vi på i stenalderen i Danmark? Hvilke instrumenter har man udviklet i de arktiske egne?


Til biblioteker, kunstmuseer og kulturhistoriske museer

COPYRIGHT ©  |   ALL RIGHTS RESERVED

Kontakt: Eva Fock email: e.fock[at]adr.dk    Tlf. +45 21783925